وبلاگ

انواع کاسه نمد های خودرو های سواری | با کاسه نمد های خودرو های سواری آشنا شوید.

انواع کاسه نمد

کاسه نمد چیست

کاسه نمد را می توان از جمله اجزای اصلی خودروها برای جلوگیری از نشت روغن دانست که بدون آن ، خودرو با مشکلاتی همچون روغن ریزی مواجه خواهد شد. این قطعه که به طور معمول از ترکیب فنر، نمد فشرده و واشرهای کاسه ای تشکیل میشود در بخش های مختلفی از خودرو های سبک استفاده میشود که از جمله آن ها می توان به پلوس ، چرخ ، میل لنگ و کمک فنر اشاره کرد. اما کاربرد دقیق کاسه نمد چیست؟ این قطعه در هر بخش از خودرو چه وظیفه ای دارد؟ انواع کاسه نمد خودرو های سبک چیست؟ برای اینکه پاسخ این سوالات را بدانید، در این مطلب از توکا پلیمر با ما همراه باشید تا شما را با این قطعه کاربردی آشنا کنیم.

 

کاسه نمد خودرو چیست و چه مواقعی از آن استفاده می شود

 

کاسه نمد  را می توان قطعه ای دانست که در تمام سیستم های خودرو های سبک از جمله موتور ، سیستم تعلیق و .. وجود دارد. از جمله دیگر سیستم هایی که کاسه نمد در آن استفاده می شود می توان به سیستم پمپ ها، پیستون ها ، هیدرولیک و ترمز ها اشاره کرد. در نظر داشته باشید که از کاسه نمد برای جلوگیری از نشت روغن در خودرو استفاده میشود.این در حالی است که قطعه ای دیگر در خودرو وجود دارد که به آن اورینگ می گویند ؛ اما از اورینگ بیشتر در آب بندی قطعاتی که با مایعاتی مانند بنزین و آب سر و کار دارند ؛ استفاده می شود.

به طور کلی می توان گفت که کاسه نمد خودرو را دوار یا شفت قرار می دهند. به این صورت که کاسه نمد به صورت فیت یا چفت آن پخش می شود. از این رو دیگر امکان نشت کردن را ندارد و به اصطلاح آن بخش از خودرو آب بندی میشود.

انواع کاسه نمد

به طور کلی کاسه نمد ها در سه نوع سیستم مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله این سیستم ها می توان به سیستم های دوار ، نوسانی و رفت و برگشتی اشاره کرد. منظور از سیستم های دوار این است که، جهت چرخش در این سیستم ها برای آب بندی بسیار مهم است و ممکن است شفت در دو حالت ساعت گرد یا پاد ساعت گرد چرخش داشته باشد.

منظور از سیستم های نوسانی نیز سیستم هایی هستند که شفت آن ها با یک قوس یا زاویه خاص حرکت می کند.

در آخر ، نوبت به سیستم های رفت و برگشتی می رسد که در آن ها شفت به صورت رفت و برگشتی حرکت می کند.

لازم به ذکر است که عملکرد انواع کاسه نمد خودرو های سبک با خودرو های سنگین تفاوتی ندارد ؛ بلکه موقعیت استفاده آن ها متفاوت است.

 

انواع کاسه نمد خودرو های سبک کدامند

سیستم های خودرو ها معمولا دارای روغن در بخش های مختلف خود هستند. از جمله این بخش ها می توان به هیدرولیک ، گیربکس و ترمز اشاره کرد . کاسه نمد ها مورد استفاده در هر بخش ، دارای مکانیزم خاصی هستند که در ادامه مطلب قصد داریم به آن ها بپردازیم.

 

کاسه نمد پلوس

از جمله انواع کاسه نمد خودروهای سبک که تقریبا در تمام آن ها نیز استفاده می شود، به کاسه نمد پلوس می توان اشاره کرد.  کاسه نمد پلوس قطعه ای پلاستیکی است که در محل اتصال پلوس با دیفرانسیل یا جعبه دنده قرار دارد.وظیفه این کاسه نمد جلوگیری از نشت روغن از جعبه دنده خودرو و محفظه دیفرانسیل است. لازم به ذکر است که به دلیل کاربری متفاوت ، شکل ظاهری کاسه نمد پلوس با انواع دیگر متفاوت است. به گونه ای که در کاسه نمد پلوس ، لبه داخلی به صورت شیاردار است و این شیارها به شکل اعداد 7 و 8 هستند تا آب بندی کامل را فراهم کند. لازم به ذکر است که کاسه نمد پلوس را می تواند در دسته کاسه نمد های چرخشی قرار داد.

 

کاسه نمد گیربکس

در محور های ورودی و خروجی گیربکس به دلیل جلوگیری از نشت روغن، کاسه نمد هایی قرار دارند که این مسئولیت را برعهده دارند. کاسه نمد گیربکس مورد استفاده در خودروها معمولا از نوع مارپیچ است. دسترسی به کاسه نمد گیربکس بسیار سخت است و برای تعویض آن باید کل گیر بکس باز شود. پس بهتر است که از همان ابتدا برندی با کیفیت را استفاده کنید تا نیازی به تعویض زود هنگام این قطعه مهم نباشد.

 

کاسه نمد میل سوپاپ

کاسه نمد میل سوپاپ خودرو را می توان یکی از کاسه نمد های مهم دانست که از نشت روغن موتور جلوگیری می کند. این  قطعه در کنار میل سوپاپ و معمولا در پشت تسمه تایم خودرو قرار دارد. در گذر زمان ، کاسه نمد میل سوپاپ به دلیل تماس دائمی با روغن خورده می شود و باید آن را تعویض کرد. همچنین در صورتی که از کاسه نمد بی کیفیت استفاده شود ، ممکن است خودرو شما دچار روغن ریزی و در برخی مواقع حتی دچار اشتعال شود.

 

کاسه نمد میل لنگ

معمولا در خودرو های امروزی دو کاسه نمد میل لنگ قرار دارد . اولین کاسه نمد در جلوی موتور و در پشت پولی سر میل لنگ و دومی در پشت فلایویل قرار دارد . در صورتی که هریک از این کاسه نمد ها خراب شده باشند ، با مشکل نشت روغن در خودرو خود مواجه خواهید شد .

کاسه نمد

سایر انواع کاسه نمد ها

موارد ذکر شده تنها کاسه نمد های مورد استفاده در خودرو نبودند. بلکه تقریبا در هر جایی از خودرو که سیالی داشته باشد، باید از وسایل آب بندی مانند کاسه نمد و اورینگ استفاده شود . در ادامه نیز لیستی از انواع دیگر کاسه نمد های خودروهای سبک وجود دارد:

  • کاسه نمد چرخ ها
  • کاسه نمد جعبه فرمان
  • کاسه نمد هیدرولیک
  • کاسه نمد اکسل خودرو

قیمت انواع کاسه نمد

توکا پلیمر آریانا ؛ با کیفیت ترین تولید کننده کاسه نمد خودرو

از کاسه نمد در خودرو ها به منظور جلوگیری از نشت سیالاتی مانند روغن استفاده می شود. در نظر داشته باشید که برای تعویض کاسه نمد ، بهتر است کاسه نمدی با بهترین کیفیت را برای خودرو خود انتخاب کنید.

ما در مجموعه توکا پلیمر آریانا انواع کاسه نمد خودرو های سبک را با کیفیتی مثال زدنی به بازار عرضه می کنیم و شما می توانید با استفاده از محصولات ما ، تا سال های سال نیاز خو را برای تعویض کاسه نمد خودرو برطرف کنید.

قیمت انواع کاسه نمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *