وبلاگ

همه چیز در مورد کائوچو

لاستیک

ازکشف کائوچو تا کشف اولین لاستیک طبیعی:

کاشف ایتالیایی کولومبوس متوجه بهره برداری بومیان امریکای مرکزی و جنوبی ازشیره ی درختان خاص مانند:درخت هوا،صمغ درخت ساپوریلا،درخت بالاتا،شد.آنهااز نوارها ی شیرابه خشک شده توپ بازی و چکمه های خودرا بااین شیراب ها اندود و خشک و ضداب میکردند.

در سال 1770 میلادی در اروپا این شیرابه بسیار خاص بودتااینکه جان پریستلی  بخاطر ویزگی پاک کنندگی اثرمداد را ازآن دید و نام آن راکائوچو نامید.

کائوچو چیست:

به ماده ای گفته میشودکه خاصیت لاستیکی داشته و درمقابل نیروی کششی.ازدیاد طولی وعرضی دارد و کش می اید و پس ازقطع نیرو به حالت اولیه خود بازمیگردد .

2 نوع کائوچو موجود می باشد:

مصنوعی sr مصنوعی:مواد الاستومری که به وسیله فرایند سنتز شیمیایی تولید می شود.که به 2 روش تولید می شود

روش1:محلولی

روش2:امولیسونی

که تفاوت این دو باهم روش محلولی درتولید مقیاس وسیع تر ودر دمای بالاتر فرایند شده و با روغن آمیخته می شود.

طبیعی nr :روش تهیه کائوچو طبیعی :

با استفاده از تیغه های دوار یااعمال برش بین دو غلتکی که با سرعت متفاوت میچرخد شیرابه منعقد شده را به دانه تبدیل می کنند.

دانه ها سپس به مدت چند ساعت در خشک کن های مکانیکی خشک می شوند. این عمل در روش قدیمی که ازهوا یادود چوب برای خشک کردن استفاده می شود چندین روز به طول می انجامید.به هر صورت ورقه یا دانه خشک شده  متراکم و از ان مدلهایی به وزن 33 کیلوگرم می سازند.

کائوچو به همراه گوگرد (عامل والکانیزاسیون) دوده (ماده پرکننئده) روغن(ماده نرم کننده) و مواد تاخیر دهنده وسایر مواد در مخلوط کن خاصی بنام بنبوری (ابداع کننده ان) ریخته می شود.

پس از امتزاج کامل حدود 6 الی7 دقیقه مخلوط حاصل از مخلوط کن خارج می شودو برای خنک شدن توسط نورد به صورت ورقه در می اید .در مراحل بعد حسب محصول مورد نیاز برروی ان عملیات انجام می شود.

کائوچوتا اویل قرن 19 میلادی .بدلیل خاصیت ارتجاعی و سخت ونفوذ ناپذیری درهواشناخته وبسیار سخت فرایند می شد بهره برداری از ان محدودشد.

چراکه و سایل ساخته شده از کائو چو درهوا ی سرد سخت تر ودرهوای گرم نرم و چسبنده تر می شد.

تلاش برای ساخت  کالای مفید از کائوچو توسط هانکوک بریتانیایی .اورا به سمت  اختراع  دستگاه خردکنی  برای اسان  سازی فرایند تولید تسمه  لاستیکی درسال 1820 میلادی برد.

رابطه هانکوک با  کشف سیستم پخت:

دستگاه خرد کن  کائوچو را تحت تنش شدید قرارمی داد و بانرم کردن کائوچو . ان را شکل پذیر می ساخت .(که در سال 1839 میلادی)این پیشرفت با کشف پخت ادامه پیداکرد.

ودراخر کشف صنعت لاستیک:

ولکانیزاسیون –گرمایش  مخلوطی مناسب از گوگرد و کائوچو  برای ایجاد پیوند عرضی شبکه ی پلیمر است که قدرت و الاسیتیستیه ی ان افزایش داده و ضعف هایش را درگستره ی گرمایی معینی ازبین می برد.بااین پایه ریزی مکانیکی و شیمیایی صنعت لاستیک متولد شد.

انواع کائوچوها:

کائوچوی طبیعی nr

کائوچوی استایرن – بوتادین sbr

کائو چوی بوتادین br

کائوچوی بیوتیل iir

کائوچوی هالوبیوتیل (ciir-biir)

کائوچوی نئوپرن(کلروپرنcr)

کائوچوی نیتریلnbr

کائوچوی اتیلن-پروپیلن epdm

کائوچوی سیلیکون

کائوچوهای پلی سولفید

کائوچوهای اپی کلروهیدرین

کائوچوهای اورتان

کائوچوهای پلی اکریلیک

پلی ایزوپرن ir

پلی اتیلن کلرینه و سولفونه cm-csm

الاستومرهای خاص و کاربردی

فلوئور و الاستومرهایا الاستومرهای فلوئوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *